تجلی وحدت در سیرۀ امام جواد (ع)/تحمل و احترام به عقیده مخالف

به نقل از سایت اخبار  آیین ها و تشکل های مذهبی  :    به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است که به مناسبت شهادت امام جواد (ع) نگاشته شده است.
 
دعوت به وحدت اجتماعی در راستای ایجاد انسجام و محبت در میان مسلمانان و اجتناب از تفرقه و اختلاف افکنی های بی حاصل اجتماعی و سیاسی از جمله مهمترین اصول و دستورات ائمۀ معصومین علیه السلام به شمار می رود؛ چرا که امامان معصوم (ع) همواره نسبت به وحدت اسلامی دغدغه داشته و همواره بر اجرای وحدت تأکید ورزیده و به تحقق آن می اندیشیدند.
 
در این میان عصر و زمانۀ امام جواد (ع) از ویژگی هایی خاص برخوردار است؛ چرا که وجود فرقه ها و نحله های گوناگون به نوبۀ خود زمینه ایجاد شکاف و اختلاف را در جامعه رقم می‌زد، لذا آن حضرت برای برون رفت از بحران تفرقه گرایی، راهکارهایی را برای تحقق وحدت اسلامی به کار می بردند.
 
امام جواد علیه السلام همواره بر رفع اختلاف توجه داشته و نسبت به آن تأکید می کردند، آن حضرت در فرازی، از خداوند می خواهد تا تفرقه و اختلاف را از بین برده و اتحاد را جایگزین آن سازد؛«الهی .... یمُوتَ اِلاخْتِلافُ وَ یحْیا اِلایتِلافُ»  آن حضرت در سیره و گفتار خود راهکارهای موثری برای تحقق وحدت اسلامی پیشنهاد کرده اند؛ از احترام و استماع و تحمل دیدگاههای مخالفان گرفته تا تاکید بر اصول مشترک مسلمانان همچون قرآن و سیره نبوی که همه و همه از وحدت گرایی امام جواد (ع) حکایت دارد. اینگونه است که آن حضرت در مناظرات خود همواره بر صبر و مدار، و احترام و پیرهیز از تند خویی تاکید کرده اند. 
103
0 0