یادگیری بهترین عمل در شب قدر است

به نقل از سایت اخبار  آیین ها و تشکل های مذهبی  :    به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع اعمال روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با حجت الاسلام والمسلمین عباس ابراهیمی مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران و مدرس حوزه و دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس ابراهیمی با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این روزها فرصت و موهبت و الهی است که کم کم رو به اتمام است. در روایات آمده است پیامبر گرامی اسلام (ص) در ۱۰ شب ماه مبارک رمضان بستر خودشان را جمع می‌کردند و نمی‌خوابیدند.

وی در بیان اینکه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان چه باید کرد، گفت: با توجه به اینکه ما در آستانه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و شب قدر هستیم باید ببینیم این شب، چه شبی است. برای فهمیدن عظمت شب قدر بهترین راهنما معنای کلمه «قدر» است. یک معنای قدر، عظمت و بزرگی است. معنای دیگر ضیق و تنگی به جهت کثرت حضور ملائکه الهی بر روی زمین است. معنای دیگر اندازه و تقدیر است، بناست در این شب هر اتفاقی که قرار است در یکسال آینده برای ما اتفاق بیفتد در شب قدر برای سال آینده تقدیر شود.

مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان سه شب احتمال شب قدر بودن دارد؛ عنوان کرد: به احتمال زیاد یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم در ماه مبارک رمضان شب قدر هستند. در بعضی از روایات نقل شده که این سه شب در طول هم هستند و همدیگر را تکمیل می‌کنند. شب نوزدهم شب تقدیر است، شب بیست و یکم شب تاکید و تثبیت است و شب بیست و سوم شب امضا است. در میان این سه شب، با عظمت ترین و بیشترین شبی که احتمال می‌رود شب قدر باشد شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

وی متذکر شد: برای جامانده هایی که فکر می‌کنند هنوز فرصت باقی است خیلی ارزشمند است تا بتوانیم از برکات ماه مبارک رمضان استفاده کنیم و بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی بهترین عمل در شب قدر را یادگیری برشمرد و تصریح کرد: مرحوم شیخ صدوق می‌گوید «بهترین کار و بهترین عمل در شب قدر یادگیری و مذاکره علم است.» باید در این شب فکر کنیم می‌توانیم چه چیزی را یاد بگیریم. شبی است که باید از آن همدلی، ایثار و گذشت یاد بگیریم. شبی است که باید فکر کنیم و در مکتب قرآن و اهل بیت چگونه زیستن را یاد بگیریم. یاد بگیریم، اینکه باید چه کارهایی را انجام می‌دادیم و تاکنون انجام ندادیم. یاد بگیریم در ایامی که کرونا آمده و هنوز هم هست چه وظایفی را باید انجام می‌دادیم.
145
0 0