عبادت باید خالصانه، عالمانه و عاشقانه باشد/ فرصتی برای دین شناسی

به نقل از سایت اخبار  آیین ها و تشکل های مذهبی  :    حجت‌الاسلام «امیرمحسن عرفان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرصت‌های معنوی ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امسال ایام ماه مبارک، مقارن با شیوع ویروس کرونا شد و بسیاری از مردم از چند ماه قبل برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان در خودقرنطینگی به سر می‌برند، البته این اتفاق می‌تواند زمان مناسبی باشد تا افراد اندکی با خود خلوت کرده و به تضرع و خشوع برای خداوند عبادت کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: در روزگار کنونی که با ضدفرهنگ‌ها در جامعه مواجه هستیم و تأثیر مخرب آن را در مورد مسائل مختلف می‌بینیم، تلاش مضاعف‌مان باید تکیه بر پررنگ کردن ارزش‌ها داشته باشد چرا که طبیعی است امپریالیسم رسانه‌ای تمدن غرب، با تغییر قالب ماهوی جامعه، سبب شده است پیوند دیرینه میان انسان و خالق آسیب ببیند، ابزار جنگ نرم دشمن در این امپریالیسم رسانه‌ای نمادسازی‌های کاذب است و آنها سعی می‌کنند با تردیدآفرینی، این نیاز به خالق و تضرع برای رسیدن به خداوند را خدشه دار کنند.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید بر دعا و تضرع و مناجات دارند نشان از چند مساله دارد، نخست آنکه در شرایطی که کرونا شیوع یافته است، افراد از این تهدید به یک فرصت معنوی برسند. از سوی دیگر زمان مناسبی است که به خویشتن بیش از همیشه بیندیشیم چراکه این اندیشه انسان را متمرکز بر بسیاری از مؤلفه‌های زندگی می‌کند از جمله اینکه تا چه اندازه در سال‌های عمرش به تعالی روحی و معنوی رسیده است. این مساله خود فرصتی برای دعا و تضرع را فراهم می‌سازد البته این موارد به ویژه دعا نیازمند چند شاخصه است. باید توجه کنیم که فرآیند تضرع، دعا و مناجاتی که ما را به خداوند نزدیک می‌کند در وهله اول نیازمند خداشناسی است؛ به این معنا که خداوند را بشناسیم و بدانیم که با چه کسی سخن می‌گوئیم، گام دیگر خداهوشیاری است یعنی فراتر از آنکه خدا را بشناسم باید از خداوند حیا کرده و سراغ گناه نرویم. جالب است که خدای متعال گفت وگوی میان جهنمیان و بهشتیان را در روز قیام ترسیم کرده است، از نکاتی که اهل بهشت به آن تاکید دارند این است که وقتی در خلوت هستند از خداوند حیا می‌کنند که گناه کنند. «کُنَّا إِذَا خَلَوْنَا نَسْتَحِی أَنْ نَعْصِیَهُ».
125
0 0